A kávé történelme 1950-től mondjuk napjainkig

kavetortenelem.jpg

Jó hosszú történelme van a kávénak is, de lassan a sorozatban csak a végére értünk. Alábbiakban ajánljuk figyelmedbe a teljes időszakaszhoz képest a közelmúlt történéseit.

1950-1960 között

 

1950: Jelentős kávétermelés kezdődik Új Guineában.

Ernest Valente kifejleszt egy új típusú eszpresszógépet, amely egy elektromos motorral hajtott forgó szivattyúval működik, ami magas nyomással hozza létre az eszpresszó kivonatot. Ennek az új kávéfőzőnek még megbízhatóbb a vízhordozása. Először a Faema márkanév alatt került a piacra (lásd: 1961).

1956: A Constance Spry Szakácskönyvében így ír Constance Spry: ”A háború alatt az emberek megelégedtek az elfogadható, középszerű, vacsora-utáni kávéval, de aztán a háború után szerettek volna olyan kávét inni, mint azelőtt, de sajnos csalódniuk kellett.”

A könyv továbbá így szól: ”Jó, aromákban gazdag vacsora-utáni kávét kerestem, és rájöttem, hogy tejszín helyett mindenhol csak aludttejet lehet kapni, melyet csak egy bolond tenne bele a kávéba.”

greenwich-village.jpg

Foto: http://www.vintag.es/2014/06/pictures-of-cafe-wha-in-1960s.html

1956-ban kezdődött el a kávéházak modern korszaka, méghozzá San Francisco északi partvidékén, és New Yorkban, Greenwich Villageben, ahol Jazz zenét játszottak, és ahova értelmiségiek, költők, forradalmár politikusok, és filozófusok jártak, hogy beszélgessenek, szórakozzanak, és megigyanak egy jó kávét.

Ez löketet adott a bohémok, és hippik ellen-kultúrájának, és más szabad gondolkozóknak, akik lázadtak a hagyományok ellen, legyen szó politikáról, kultúráról, vagy az 1960-as szexuális forradalomról.

1959: A Hawaii konai kávétermelő területen már tizenkét kávémalom működött, emiatt a régió teljesítménye egyre nőtt. Az előző évtizedekben a konai kávépiacot majdnem teljesen a Captain Cook Kávé, és az American Factors irányította, de az új malmok létesítése, és a kávéfarmerek szövetkezésének köszönhetően jobban profitáltak a farmerek.

1960-1970 között

 

1960: Bevezették Juan Valdez kitalált reklámkarakterét a Kolumbiai Kávé Államszövetségnél, ami egy képviselő egyesület volt, aminek több, mint félmillió kolumbiai kávéfarmer volt a tagja. Juan Valdez alakját szegény kávéfarmerként ábrázolták, aki épp kávébabokat szed, miközben a teli málhájú öszvére kíséri.

faema-e61.jpg

1961: Az Ernest Valente- féle forgó-szivattyús, továbbfejlesztett eszpresszógépet (lásd: 1950) M. Faema értékesítette. Az elektromos szivattyúnak hála, a dugattyú hatékonyabban préselte át a vizet az őrölt kávén, mint a kézi működésű szivattyú esetében. A víz egy csövön keresztül ment, amely átment a kamrán, mielőtt átpréselődött volna az őrölt kávén. A szivattyú által vezérelt eszpresszógép alap tervezetét a mai napig használják.

1962: John. F. Kennedy elnök mondta: ”Kísérletet tettünk, hogy megegyezésre jussunk a kávéról, mert ha nem jutunk egyezségre, akkor egy egyre veszélyesebb helyzetben fogjuk találni magunkat a kávétermelő országokkal, és ez az egész földteke biztonságát fenyegetné.”

Egy Nemzetközi Kávé Egyezményt kötöttek az Egyesült Nemzetek, ami az egész világ export kvótáira hatással volt.

A New York Post-ban az angol drámaíró, Christopher Fry írta ezt: “A kávé New Englandben csak pörkölt tej.”

Egy vákuumcsomagolásos eljárást szabadalmaztatott Melitta Bentz cége.

doutor_kavezolanc.JPG

Japánban megalapították a Doutor Kávézó láncot.

1963: Malcolm X. ezt írta az Üzenet a Fűgumók Beszédének-ben: ”Ez olyan, mint amikor kapsz egy kis kávét, és az túl fekete, ami azt jelenti, hogy túl erős. Mit csinálsz ilyenkor?  Felhígítod tejszínnel, amely enyhévé teszi. De hogyha túl sok tejszínt teszel bele, akkor nem is tudod igazán, milyen egy igazi kávé. Forró volt, majd kihűlt. Erős volt, majd gyengévé vált. Azelőtt felébresztett, ám most csak álomba ringat.”

A Bunn vállalat bemutatott egy új, automata csöpögtetős kávéfőzőt, amelyet éttermi használatra terveztek. A gép felforrósította a vizet, lefőzte a kávét, és melegített tányérokon tartotta, hogy melegen tartsa az italt.

folgers-kave-vallalat.jpg

A Procter & Gamble felvásárolta a Folgers Kávé Vállalatot, és elkezdte elosztani a márkát nemzetileg, aminek köszönhetően hamar Amerika legsikeresebb kávémárkájává vált. 1984-ben bevezették a népszerű reklámszlogent: ”A legjobb dolog az ébredésben, hogy Folgers kávé van a csészédben!

1966: A Rendszertelen ínyenc-ben Richard Gehman írta: ”Ez egyike volt azoknak a reggeleknek, amikor egy férfi csak azután tud szembenézni a nappal, hogy csinált magának egy bögre sűrű kávét, magához vett egy jó nagy szelet kenyeret, és egy nagy tál bablevest.”

peets-coffee.JPG

Egy holland-amerikai férfi, akit Alfred Peetnek ívtak, megnyitotta a Peet’s Coffee-t Kaliforniában, Berkeleyben. Alfréd apja gépész volt egy kis kávépörkölő üzemben, Hollandiában, és Alfred magával vitte az apja tudását Berkeleybe. A Peet’s nagyon erős, frissen pörkölt kávéval kereskedett.

Alfred holland apja technikailag a „nagyapja” volt egy hatalmas kávécégnek… ugyanis az ő fia tanította a Starbucks alapítóit (lásd: 1971), mielőtt az egyre népszerűbbé vált.

1969: Abigail Folgert, a Folger kávé örökösét meggyilkolta a Manson család a híres filmkészítő, Roman Polanski otthonában. Egy héttel később kezdődött a Woodstock fesztivál.

A Nagy Hawaii Sziget egyik tartományában, Konában több évtizedig a többi iskolától eltérő volt az iskolai menetrend - Ez volt a „Konai Kávé Vakáció” - hogy a gyerekeknek ne kelljen iskolába menni a szüret alatt (vagyis dolgozhassanak), de ebben az évben visszaváltoztatták a rendes iskolai tanidőre, így ugyanúgy tanultak már, mint a többi iskolás. 

Edward Bransten, aki tagja volt San Francisco zsidó közösségének, és San Francisco harmadik generációs lakosa volt, a kávéiparban dolgozott 56 éve. Mint az MJB vállalat elnöke (a céget a családja alapította), mondta: ”Úgy vélem, az amerikai kávéipar jóvátehetetlen károkat okoz magában a nagy mennyiségű, középszerű, és olcsó kávé árusításával. Szerintem ami manapság a kávé üzleti világában zajlik, csak sejteti az amerikai népesség teljes közönyét a világ kávéfogyasztása felé.”

apollo-11-lem-eagle.jpg

1969. július 20: Az Apollo 11 LEM Eagle sugározta a Johnson Űrközpontnak: ”Ha megbocsát egy pillanatra, megyek, és iszom egy csésze kávét.”

1970-1980 között

 

1971: Alfred Peet megtanította három barátjának a kávépörkölési technikáját a berkeley-i boltjában. A három barát - Zev Siegl, Jerry Baldwin, és Gordon Bowker - felhasználta Peet-től kapott tudást, és segítséget megnyitották az első Starbucks boltjukat a Pike Place Piacon, ahol csak frissen pörkölt kávét árusítottak, régebben lefőzöttet nem.

eredeti-starbucks.jpg

Egy év se telt bele, és megvették a saját kávépörkölőjüket. Ettől kezdve egyre népszerűbbé váltak a frissen pörkölt, és lefőzött kávéiknak köszönhetően.

1972: A Mr. Coffee automata csöpögtetős kávéfőzőt Ohioban mutatta be Vincent Marotta vállalkozó. Ez volt az első olyan automata csöpögtetős kávéfőző, amelyet otthoni használatra terveztek.

A gép átszűrte a nagyjából 200 Fahrenheit fokos vizet az őrölt kávén keresztül, majd a kavargó víz, és kávé összeállt, épp, mint egy hagyományos kávégépnél. A baseball sztár, Joe DiMaggio reklámozta a tévében az új kávégépet.

1973: Coleman Dowell az Itt volt Mrs. Október-ben mondta ezt: "Különös, hogy az olyan ház, vagy birtok, amit elhagyott a tulaja, milyen gyorsan piszkossá válik. Még a kávéfolt a kávéscsészén se tűnik többé kávénak, hanem valaki mocskának egy fizikai megnyilvánulásává válik. A halálos paca kezdettől a végzetes magány jele.”

1974: A Franciaország az Ínyenc Utazóért-ban Pamela Vandyke Price ezt írta: ”(Franciaországban) mindig cukrot is szolgálnak fel a kávé mellé, általában hatalmas dudorokban, és ezt nem modortalanságból teszik - habár nyilván ez nagyon közvetlen, és nem való ebéd, vagy vacsora partihoz - bele kell mártani a dudor sarkát a kávéba, és aztán megenni. Így tenni annyira faire le canard.”

second_cup.jpg

1975: Kanadában megalapították a Second Cup Coffee láncot.

1980-1990 között

 

1980: A Hawaii Kona Kávé jelentősen megnőtt a kávépiacon, részben azért, mert a prémium kávéipar világszerte egyre fontosabb szerepet tölt be.

1982: A Starbucks már éttermeket, és bárokat is ellát kávéval.

diedrichcoffee.jpg

1983: Megnyitották a Diedrich Coffee Kávézóláncot az Amerikai Egyesült Államokban.

1984: A Starbucks elkezdett új eszpresszó-alapú italokat felszolgálni, például ezek egyike volt az első Caffe Latte.

1985: A Starbucks megalapítja az Il Giornale kávéboltokat, ahol eszpresszó alapú kávékat, és főzött kávét árusítanak, amelyek Starbucks kávébabokból készültek.

William Burroughs a könyvében, A gép hozzáadása, Jack Kerouac emlékére-ben ezt írta: „Kerouac több millió kávébárt nyitott, és több millió Levist adott el mindkét nemnek. Woodstock életre kelt a lapjain.”

1987: Az Il Giornle kávéboltokat átnevezik Starbucks Vállalatnak. Kávéboltok nyílnak Kanadában, és Chicago-ban. Immár hetvenhét üzletből áll a lánc.

1989: A nemzetek részt vettek a Nemzetközi Kávé Egyezményben (Lásd: 1962), de kudarcot vallottak, és a kávé ára gyorsan felment.

1990-2000 között

 

1991: A Starbucks elkezdett áruválasztási lehetőséget ajánlani a dolgozóinak, beleértve a részmunkaidős alkalmazottakat is, ez volt az első olyan magántulajdonban lévő vállalat az Amerikai Egyesült Államokban, amelyik így tett. Ekkor már 116 Starbucks kávéüzletet alapítottak, amiben benne volt az első engedélyezett reptéri bolt a Seattle Reptéren.

(Ugyanebben az évben hazánkban megalakult a Tchibo Budapest Kft. a Tchibo GmbH leányvállalataként.)

starbucks-tozsdere-megy.jpg

1992: A Starbucks tesz egy nyilvános ajánlatot (IPO), hogy képviselteti magát a Nasdaq Nemzeti Piacon a SBUX név alatt. A cégnek az év elején 165 kávéboltja volt.

A Starbucks kávépörkölő üzemet nyit Washingtonban, és az év végén már 272 kávéboltot működtet. Egy másik kávépörkölőt nyitnak majd 1995.-ben.

1994: Haiti elnöke, Jean-Bertrand, ezt nyilatkozta a New York Times magazinnak: ”El kellene készítenünk a kibékülés kávéját az igazság szűrőjén keresztül. Béke nélkül a könnyek gőze a szemünkből fog kitörni.”

1995: Vietnám hatalmas mértékű Robusta kávé előállításba kezdett, miután az Amerikai Egyesült Államokkal való kapcsolatuk újra normálissá vált.

Évente 400 milliárd csésze kávét fogyasztanak az emberek, és ezzel az eredménnyel a kávé vált a világ legnépszerűbb italává.

A Memoár egy megoldatlan ügyről-ben Mark Helprin ezt írta: ”A voodoo papok, és az összes poruk semmi az eszpresszóhoz, cappuccinohoz, és a mochához képest, amik erősebbek a világ minden vallásánál, és talán még magánál az emberi léleknél is.”

1996: A Smithsoniai Vándorló Madár Központ igazgatója, Russel Greenberg mondta ezt: ”A kávé hatalmas problémaként jelenik meg - és amilyen iramban nő, kerül piacra, és fogyasztják, következménnyel lesz az egész világ természeti egészségére.”

starbucks-tavol-kelet.png

A Starbucks üzleteket nyit Japánban, és Szingapúrban. Ezek az első kávéboltok, amelyeket Észak-Amerikán kívül alapítottak. A Starbucksnak 1015 boltja van.

1997: Howard Schultz mondta a Starbuckstól: “Vennénk valami öreget, megszokottat, és átlagosat - a kávét - és a romantikát, közösségi érzést adnánk hozzá. Újra felfedeznénk a misztikumot, és a bájt, ami évszázadokon át ott keringett a kávé körül.”

1999: Az Amerikai Egyesült Államok kávéfogyasztói több mint 9 milliárd dollárt költenek el a kávéra a kiskereskedésekben, és 8 milliárd dollárt a vendéglátóhelyeken.

Körülbelül 161 millió ember (ami nagyjából egyenlő az Amerikai Egyesült Államok lakosságának felével) minden nap legalább egy kávét iszik, és 30% alatt van azon fogyasztók száma, aki ínyenc, vagy különleges kávékat isznak (értsd: frissen pörkölt, vagy teljes őrlésű kávébabok). Az amerikai kávévásárlók átlagosan 165 dollárt költenek évente a kávéra.

2000-2011 között

 

2000: A Nemzeti Kávé Szövetség felmérései szerint az Amerikai Egyesült Államok felnőtt lakosságának körülbelül 54%-a iszik naponta kávét. A felnőtt lakosság 25%-a csak ritkán issza.

A Starbucks elkezd organikus, és megkímélt kávét ajánlani. Továbbra is terjeszkednek, új üzleteket nyitnak Hong Kongban, Szaúd-Arábiában, és Ausztráliában, ezzel a Starbucks üzletek száma 3501-re megy fel.

2002: A Starbucks új üzleteket nyitott Mexikóban, Görögországban, Indonéziában, és Spanyolországban. 5886 Starbucks kávézót üzemeltetnek.

Nagyjából 9500 kávébolt üzemel az Amerikai Egyesült Államokban. Ez a szám 25000-re fog nőni 2008-ra.

new-wave-kave.jpg

Megjelenik a new wave, az ún. újhullámos kávézás (harmadik hullám), mely Seattle-ből és Melbourne-ből indul világhódító útjára. A kávézók speciality jelzésű kávékkal dolgoznak, melyek alapanyaga 100% arabica és nagyon magas minőségi szintet képviselnek. Ezek folyamatosan ellenőrzött kávék, melyeket nemzetközi kóstolókon minősítenek.

Amellett, hogy az alapanyag minőségi és friss pörkölésű, az sem elhanyagolandó, hogy a kávézók milyen gépekkel dolgoznak és a baristáknak milyen információik vannak a kávéról.

Az újhullámos kávézó világára jellemző, hogy megjelennek a világosabb pörkölésű kávék, amelyek lehetnek gyümölcsösebbek, savasabbak, élénkebb íz világúak.

Nagyon fontos – ugyanúgy, mint a boroknál -, hogy ahány fajta kávé, ahány farm annyi ízvilág. Nem mindegy az sem, hogy hogyan fogyasztják.

A speciality pörkölők nagy szaktudással, odafigyeléssel és gondossággal pörkölik kávéjukat.

2003: A Starbucks megvásárolta a Seattle Kávé Vállalatot, amibe beletartozott a Seattle’s Best Coffee is. Új kávépörkölőket nyitottak Nevadában, és Hollandiában. Új üzleteket nyitottak Peruban, Chilében, Törökországban. Ekkor már 7225 Starbucks kávézó van a világon.

2007: A Starbucks kihagyja a termékeiből a mesterséges zsiradékokat, és elkezd két százalékos tejet használni, ami a szabvány tej az eszpresszó alapú kávékhoz az Amerikai Egyesült Államokban. Új kávézókat nyit Oroszországban. és Romániában, üzleteinek száma már 15011.

2008: A Starbucks bejelenti új irányelvét: digitális zenét, könyveket, és más szórakoztatóeszközöket fog árusítani, támogatja a Concord Music Groupot, amely a Hear Music Lemezkiadót vezeti.

Már 16680 Starbucks üzlet volt a világon, új boltokat nyitottak Portugáliában, Argentínában, a Cseh Köztársaságban.

Az Amerikai Egyesült Államokban nagyjából 13000 kávézólánc tagbolt, és 12000 független kávébolt üzemelt.

kavetrendek.jpg

A felnőttek kávéfogyasztása felment 77%-ra 2002 óta.

2009: A hagyományos kávék eladása az élelmiszerboltokban 3%-al nőtt, míg a kávékülönlegességeket 12%-al többen vették.

A felnőtt emberek kétharmada legalább egyszer egy héten fogyaszt kávét. Ennek ellenére a gazdasági visszaesés miatt sok kávézónak be kell zárnia, ám a kávéfogyasztás mértéke ettől függetlenül nem csökkent.

2010: Több mint 700 kereskedelmi, és magánbirtokban lévő konai kávéfarm van Hawaiin, a legtöbb földterülete nagyjából három, és öt hold közötti. A konai kávéfarmerek között sok család az ötödik generációs leszármazottja az úttörő kávéfarmereknek, míg sok farmnak amerikai tulaja volt, akik az 1960-as években jöttek ide szerencsét próbálni.

A konai termésből nagyon sokat vásároltak fel nagy cégek, akik összekeverték azt nem konai kávébabokkal.

starbucks-westend.jpg

És ha már ennyit írtunk a Starbucks-ról, említsünk megy egy számunkra lényeges dátumot 2010-ből. Júniusban nyitotta meg első kávézóját a Starbucks a budapesti WestEnd City Center Bevásárlóközpontban.

2010 után napjainkig

 

2011: A világon 115 millió zsák kávét állítanak elő egy évben. Az amerikaiak a legnagyobb kávéfogyasztók, az Amerikai Egyesült Államokban körülbelül 400 millió csésze kávét isznak meg egy nap (ez azt jelenti, hogy 146 milliárd csészével egy évben). Az Amerikai Egyesült Államokban eladott kávék 40%-a kávékülönlegesség, és a világ összes kávébabjának a 27%-át az USA-ba importálják.

Finnországban a legnagyobb az egy főre eső kávéfogyasztás mértéke, ott egy ember kávéfogyasztása 12 kilogramm évente. Az olaj után a kávé a legkeresettebb árucikk.

Előző részek:

A kávé történelme az 1400-as évek végéig

A kávé történelme 1500-tól 100 évig

A kávé történelme 1600-1650

A kávé történelme 1650-1700

A kávé történelme 1700-1750

A kávé történelme 1750-1800

A kávé történelme 1800-1850

A kávé történelme 1850-1900

A kávé történelme 1900-1950